På galleri Rönnquist & Rönnquist var det i dag vernissage på en fotoutställning med bilder av rock- och popartister från 1960-talet.
Fotografen Jan "Rock-Ola" Olofsson närvarade liksom andra storheter från 60-talet, som Tommy Hansson, sångare i Malmöbandet Namelosers.
Av bilderna är det, vid en snabb titt, mest fotona av Johnny Cash som sticker ut — en sprallig och lättsam stjärna som till och med själv står och stryker. Men här finns också bilder av Beatles, Rolling Stones och Tina Turner.
lördag 30 juni 2012
fredag 29 juni 2012
The Delta Saints - nya favoriter!
Nashvillebandet The Delta Saints spelade i går på S:t Gertrud i Malmö och för er som inte var där kan jag bara säga: Big mistake!
Det var tredje gången bandet besökte Malmö och med tanke på deras ypperliga musicerande är det ytterst märkligt att man inte lyckas dra mer än en begränsad skara lyssnare — här skulle det varit slagsmål om platserna!
Ursprunget i sydstaterna pekar på en av deras musikaliska rötter, andra finns i soul och funk — och nog finns det en punkattityd i det energifyllda framträdandet.
Och att tre av de fem i bandet spelade barfota satt inte helt fel.
The Delta Saints (som har ytterligare tre spelningar i Sverige under sin pågående Europa-turné) består av:
Ben Ringel - dobro/sång
Dylan Fitch - gitarr
Ben Azzi - trummor
Greg Hommert - munspel
David Supica - bas
Sergiu Celibidache
Även om det är en dag sent måste jag passa på att hylla den rumänske mästerdirigenten Sergiu Celibidache på hundraårsdagen av hans födelse.
Fantastisk i sitt uppbygge av Sveriges Radio Symfoniorkester på 1960-talet, kreativt uppfinningsrik i sina tolkningar och underhållande smågalen i sitt personliga uttryck. Kolla bara hur han får fram nyanserna i musiken med sina instruktioner i detta klipp.
Fantastisk i sitt uppbygge av Sveriges Radio Symfoniorkester på 1960-talet, kreativt uppfinningsrik i sina tolkningar och underhållande smågalen i sitt personliga uttryck. Kolla bara hur han får fram nyanserna i musiken med sina instruktioner i detta klipp.
onsdag 27 juni 2012
Nytt kongresscenter med konserthus och hotell i Malmö
Så var det då dags att ta det första officiella spadtaget på det stora kombinerade kongress-, konserthus- och hotellbygge i centrala Malmö som i nuläget beräknas bli invigt om tre år.
Skanskas Pierre Olofsson, hotellentreprenören Petter Stordalen och ordföranden i Malmö kommunstyrelse Ilmar Reepalu talade sig alla varma för detta jättebygge på 90 000 kvadratmeter och såg samtliga framför sig hur de om några år skulle sitta uppe i hotellets Skybar och se ut över stan.
Mest dramatisk var norske Storhagen, av evenemangets presentatör Trine Grönlund (f ö den enda kvinnan på scenen) skämtsamt kallad Storslagen, vars Clarion-hotell kommer att rymma baren. Han gick t o m ner på knä för att hylla Malmös entreprenörsanda och politiska samarbetsvilja som en förutsättning för att kunna få till stånd ett jätteprojekt som detta.
Något faktiskt spadtag togs inte, däremot uppfördes en komposition för Malmö Symfoniorkesters brasskvintett, de tre talarna, två grävskopor och en grupp street-dansare, skrivet av Jonas Nydesjö.
Två av dansarna, Simon Laufer och Fredrik Wentzel i gruppen Simsoak, fortsatte efter detta med en bejublad uppvisning av vad den unga gatukulturen kommer att kunna göra med nybygget om några år i form av rap och breakdance.
lördag 23 juni 2012
Midsommarfirande — igen!
Tänka sig, det blev en tredje midsommarstång att besöka denna helg. Till skillnad från de två i går var denna redan rest, på Ängavallen utanför Vellinge.
Här har man haft ekologiskt inriktad köttproduktion sedan början av 1970-talet och ett besök på gården gör att man kan få se hela högar med grisar, både söta små och inte fullt så söta stora.
En grupp med kalvar och en kviga visade sig vara misstänksamma mot människobesöket,
men desto större samkväm fanns runt midsommarstången där både gamla folkdanser och lekar fick unga och gamla att trivas i solskenet.
Här har man haft ekologiskt inriktad köttproduktion sedan början av 1970-talet och ett besök på gården gör att man kan få se hela högar med grisar, både söta små och inte fullt så söta stora.
En grupp med kalvar och en kviga visade sig vara misstänksamma mot människobesöket,
men desto större samkväm fanns runt midsommarstången där både gamla folkdanser och lekar fick unga och gamla att trivas i solskenet.
fredag 22 juni 2012
Midsommarfirande
I dag hann jag med att vara med när två midsommarstänger restes, det är nog första gången.
Först var det i Folkets Park i Malmö, där en tapper skara trotsade regnet och först fick höra svensk visjazz, sedan kunde sjunga och leka till alla de låtar som brukar spelas en midsommarafton.
Sedan kom det att bli ett besök på Kulturens Östarp, där samma ritual genomfördes.
Först lite svensk folkmusik, sedan resning av stången och därefter sång, dans och lekar till "Små grodorna", "Du tycker du är vacker" — ja, "Räven raskar över isen" fick till och med inleda allsången.
I Östarp fanns ju också möjligheten att titta på den bondgård som för knappt ett hundra år sedan köptes av Kulturen i Lund och som är orsaken till att midsommarfirandet hålls just här.
torsdag 21 juni 2012
Fatoumata Diawara
På Sommarscen Malmö uppträdde i går den Malifödda men numera i Frankrike boende Fatoumata Diawara tillsammans med sitt band i en energisk, rytmisk och glädjefylld konsert.
Fatou visade sig vara en av dessa oräkneliga musiker från Mali som på ett lyckat sätt förenar den västafrikanska musiken med en västerländsk touch, vilken fick Pildammsteaterns fulltaliga publik att under stora delar av den en-och-en-halv timme långa spelningen stå upp och dansa.
Fatous debutalbum, betitlad Fatou, gavs ut i höstas och är verkligen värd en lyssning.
Men eftersom Fatou även arbetat som dansare och skådespelare blev det en extra dimension att ta del av hennes uttrycksfulla kroppsspråk under en konsert som hon och hennes band inte verkade vilja avsluta, så roligt tyckte de uppenbarligen att det var.
Fatou visade sig vara en av dessa oräkneliga musiker från Mali som på ett lyckat sätt förenar den västafrikanska musiken med en västerländsk touch, vilken fick Pildammsteaterns fulltaliga publik att under stora delar av den en-och-en-halv timme långa spelningen stå upp och dansa.
Fatous debutalbum, betitlad Fatou, gavs ut i höstas och är verkligen värd en lyssning.
Men eftersom Fatou även arbetat som dansare och skådespelare blev det en extra dimension att ta del av hennes uttrycksfulla kroppsspråk under en konsert som hon och hennes band inte verkade vilja avsluta, så roligt tyckte de uppenbarligen att det var.