Gerhard Nordström är en nestor inom det skånska måleriet,
aktiv sedan nästan sjuttio år — och det verkar inte vara möjligt för honom att
slå av på takten.
Inte för att man som betraktare av hans oljemålningar skulle
önska det, han är fortfarande bland de bästa på att med förrädiskt enkla medel
suggerera fram de stora sammanhangen.
Den nya utställningen på Galleri Estetica i Malmö, där han
är en trogen gäst, kallas Nya reflektioner — en fyndig titel
eftersom reflekterandet både kan ses som ett samtal med konsthistorien och att
vattenytor eller trädstammar reflekterar ljuset i hans stora målningar på ett
ytterst skickligt sätt.
Impressionisterna och speciellt Monet är en självklar
referenspunkt när man ser på målningarna i de inre rummen: motiv och ljuseffekter
anknyter till 1800-talets ljusmålare — men på ett paradoxalt sätt eftersom
Nordström sin vana trogen har en mycket mer kraftfull målningsteknik där själva
det materiellt påtagliga i färg och duk spelar en väsentlig roll.
I det stora utställningsrummet är det det kraftfulla och
mustiga som även dominerar i motivval och här känner man igen sig från
Nordströms stora dukar med vyer över skånska leråkrar. Även dessa åkrar har ett
drag av enkelhet över sig tills man går riktigt nära och ser att målningarna består
av färgfält inte helt olika de tidiga modernisternas (läs kubisternas) arbeten
— men med den skillnaden att dessa skapade fragmentering och Nordström ger en
mer sammanhållen, men inte mindre känslostark, bild.
I den nya utställningen
kan man också se ett samtal med den expressionistiska traditionen och
naturscenerierna som Nordström stöter på under sina cykelturer blir till djupt
färgmättade målningar.
Skrev jag att utställningen är bland det bästa på länge i
Malmö, ungefär sedan senast Nordström ställde ut för cirka 1 1/2 år sedan?