|
Shaya, pappa med dotter Linda, Amanda och Christopher |
De estetiska programmen på gymnasierna arbetar med att
utveckla elevernas konstnärliga kreativitet, men hur står det till med
möjligheterna att möta en publik som inte bara består av lärare och andra
elever på skolan? I många fall dåligt uppenbarligen för när Tor Hedendahl,
ägaren till det relativt nystartade galleriet NWW43, frågade Malmös skolor så
visade det sig att det hade man inga rutiner för. Därför bjöd han in eleverna
på de estetiska programmen till sitt galleri.
Först ut är Einar Hansen-gymnasiet. De åtta andraårseleverna
på Bild och formgivnings-linjen visar sig intressant nog ha jobbat med högst
olika tekniker inom ramen för den egenvalda rubriken Mänskliga psyket.
Utställningen har sin grund i den specialisering i entreprenörskap som ger dem
möjlighet att arbeta i projektform och nivån på utställningen är förhållandevis
hög, vilket även var en lättnad för galleriet som inte fick se bilderna före
hängningen.
Här finns allt från elektriskt energiska fotografier av
Christopher Nielsen (en av de två killarna på programmet som har fjorton
elever) till de sju tjejernas arbeten med olja och akryl, skiftande
teckningstekniker, collage och digitalt bildskapande.
Evelina Unéus Mattssons lilla oljetavla visar på riktigt bra
material- och teknikbehärskning, förutom bildens viktiga och i bästa mening
positiva hållning till att bearbeta alla de intryck man får som människa.
Linda Svenssons janusansikte X, Y är även det en skickligt
utförd oljemålning, medan Amanda L Westerdals digitala Träd-serie samspelar väl
med den egenhändigt skrivna dikten utan att bli alltför övertydligt
illustrativ.
I Elin Karlssons arbete i akryl, Driftande, återkommer
trädet och man kan möjligen se ett drag av miljömedvetenhet i bilden av den
livsavgörande växtligheten på drift i världsalltet — eller så är det bara en
anslående form och färg-komposition, vilket även Jelena Vukovics shamanmålning
är ett exempel på, en bild med en påtaglig närvaro.
Hos Olivia Ladisic Manzanos Barndomsminnen finns både en god
linjeföring och en antydan till tonårstidens dubbelhet av att vilja att visa
sig (och vad man kan) och skygghet, något som även finns i Shaya Mokarremis
spegel av flis med mascaran rinnande och texten "Save me".
Men här finns också en bild där
kopplingen till den mediala kontrollen av individen har fått en slagkraftig
utformning, även här men rinnande färg (som av gråt?)
Gemensamt har eleverna också gjort en Sinnesström av papier
mache, inställd i ett hörn som om den vore mindre betydelsefull men kanske värd
en mer synlig placering.
Sammantaget är det alltså en högst sevärd utställning av
några 17-åringars elevarbeten och reflektioner kring det Mänskliga Psyket.
Passa på att se den medan bilderna finns på NWW43, sista dagen är nu på fredag
den 25 januari. I mars kommer ytterligare arbeten från de estetiska programmen
att visas upp.