Anna Clarén har under det senaste decenniet uppmärksammats
för sina familjebilder präglade av på en gång skirhet och skörhet. Barn- och
familjebilder är ju det vanligast förekommande motivet i det s k
amatörfotograferandet och det är just detta som Clarén anknyter till.
Den
vanlige amatören använder fotografin för att hålla fast ett ögonblick och i
efterhand minnas det — Clarén går ett steg längre. Den privata historiken med
kärlek och barn lyfts till att gestalta tankar om det förflutna och
möjligheterna, men också riskerna, med det kommande — allt baserat på en stark
närvaro i nuet.
Clarén är även utbildningsansvarig vid Nordens Fotoskola på Biskops Arnö och hennes foton finns också med på Moderna Museets stora utställning Ett sätt att leva, där det är hennes stora genombrott Holding från 2006 som visas.
Close to Home anknyter till denna, men tar steget vidare i vuxenlivet och det är inte minst de egna barnen som står i centrum: deras nyfikenhet och egensinnighet, men också den skyddslöshet som gör att flera av bilderna blir till närmast ångestfyllda skildringar av de vuxnas intensiva försök att ge de minsta en säker famn.
Starkast är skildringarna när den existentiella ensamheten
får ett drag av tidlöshet, i förening med försöken att ha någon form av
kontroll över det okontrollerbara i tillvaron.
Bilderna blir också med sin blekta färg (som i
amatörsammanhang förbannas för att man inte tillräckligt tydligt ser motivet)
till en del i en tidsbaserad reflektion kring dödens närvaro och alltings
bräcklighet.
Utställningen finns kvar på Kommendanthuset till och med den
23/3.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar