Malmö Konsthalls nya utställningar fortsätter på det färgrika sätt som föregående konstnär, dansken Poul Gernes, uppvisade i våras.
Amerikanen Chris Johanson (född 1968) är en starkt musikinfluerad och miljömedveten f d punkare som, enligt egen utsago, gått från ett mer aggressivt till ett positivare och mjukare bildspråk och i Alright Alright bland annat skapat en jättelik pyramid av lastpallar på vilka man kan vandra upp till och igenom en solsymbol.
Han arbetar med material, ofta trä, som han hittar och sedan målar utan att dölja var underlaget kommer ifrån. Därför blir målningarna också till skulpturer, där baksidans organiska karaktär samspelar med det ofta lekfulla i måleriet.
Lekfullheten finns också i hög grad i japanska Misaki Kawais bilder, med den övergripande titeln Big Bubble.
Manga-världens "heta-uma", en stil som genom linjens enkelhet strävar efter kontakt med de icke-medvetna delarna av det konstnärliga skapandet, präglar hennes figurer, men också de klara och omedelbara färgerna.
Kawai (född 1978) är en flitigt arbetande konstnär: under Malmö-festivalen kunde hennes måleri ses på skaterampen på Hamngatan under titeln Pineapple Paradise och hon har även under sommaren gjort en väggmålning i Rosengård tillsammans med ungdomar därifrån; de har också gjort ett fanzine. Kawai har också gjort en bok, Mot nya aktiviteter, som ska delas ut till alla tredjeklassare i Malmö.
Lekfullhet och färgrikedom präglar av naturliga skäl inte alltid utställningarna på Malmö Konsthall, därför är det kul att kunna rekommendera ett besök hos dessa två konstnärer.
Inte minst för att jag själv blivit en del av heta-uma: Kawai gjorde en teckning som finns att beskåda bland de övriga huvudena på en av väggarna!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar