Ett nytt fotogalleri har öppnat i
Malmö. Vasli Souza på Gustav Adolfs torg visar till och med den 23 april Equivalents, en samlingsutställning av fem nyligen mastersexaminerade
fotografer från University of the Arts i London.
Även om den tematiska länken mellan
de fem inte är helt uppenbar så finns här en tendens till att titta bakom den
normaliserade fasaden i det vardagliga livet: hur ser det ut när kulturella
skygglappar inte längre blockerar seendet?
Minst tydlig är kopplingen till
Jacopo Mainos bilder från en supporterägd fotbollsklubb i London, kallad Once
Upon a Time in Bermondsey. Identitetsbygget fångas med bakom-scenen-foton av en
mer lyrisk karaktär.
Kristianne Drake bidrar med två
bildsamlingar. #hoverlove består av 108 små foton som skildrar färder med
svävare över vatten: uppbrott och återkomst i ett återkommande kretslopp och
med delvis liknande lyrisk ton som finns i Mainos bilder.
Drakes andra samling, All the Small
Things, är mer intressant. En serie bilder på kläder upphängda på ett klädstreck
så att allt, utom den människa som vi förväntar oss ska finnas i kläderna, kan
ses — och pekar på allt det som formar oss som de unika individer vi tro att vi
är.
Jenna E. Garretts You won’t Live
Here Anymore anknyter till denna dolda struktur genom att visa oss ett antal
unga människor som ser ut att gömmas bakom hemmiljöernas vardagsföremål.
Visserligen skriver Garrett att bilderna handlar om ett övergångsstadium när
man inte vet var man hör hemma, men nog ger fotona ett mer identitetsformande
intryck än så.
Och Rasmus Vasli (en av de två
ägarna till galleriet, som ligger i ett hus som hans släkt ägt i över hundra
år) visar tydligt hur frontalt tagna foton av människor (som i detta fallet
inte döljs av föremål) kan bära på frågetecken om gemenskap och identitet.
Detta gäller både hans stora färgbilder av släktgrupper, Relative Values, och de små självporträtten, Me Farang,
från Thailand — Polaroidbilder som mer utstrålar tvekan än självsäker
presentationslust.
Den andre galleriägaren, Marcio
Mascarenhas, har i The Bodies I Live In skapat ett antal bilder som mycket
suggestivt gestaltar hur vi som ”individer” (dvs odelbara) i realiteten består
av olika delar/identiteter — delar som inte alltid kan fogas ihop på ett
okomplicerat sätt.
Sammantaget är utställningen ett
värdefullt komplement till det begränsade antalet dedikerade fotogallerier som
finns i Malmö. Med en uppsättning kontakter utanför Sveriges gränser innebär
etableringen av Vasli Souza också att ett inflöde av idéer kring fotokonsten
förhoppningsvis får en ny kanal i stan.