Om bloggen

Här lägger jag ut bilder från evenemang av olika slag, men även vardagsbilder. Köp bilderna från min hemsida.

söndag 31 mars 2013

Vasli Souza, nytt fotogalleri i Malmö

Ett nytt fotogalleri har öppnat i Malmö. Vasli Souza på Gustav Adolfs torg visar till och med den 23 april Equivalents, en samlingsutställning av fem nyligen mastersexaminerade fotografer från University of the Arts i London.

Även om den tematiska länken mellan de fem inte är helt uppenbar så finns här en tendens till att titta bakom den normaliserade fasaden i det vardagliga livet: hur ser det ut när kulturella skygglappar inte längre blockerar seendet?












Minst tydlig är kopplingen till Jacopo Mainos bilder från en supporterägd fotbollsklubb i London, kallad Once Upon a Time in Bermondsey. Identitetsbygget fångas med bakom-scenen-foton av en mer lyrisk karaktär.

 
Kristianne Drake bidrar med två bildsamlingar. #hoverlove består av 108 små foton som skildrar färder med svävare över vatten: uppbrott och återkomst i ett återkommande kretslopp och med delvis liknande lyrisk ton som finns i Mainos bilder.

 


Drakes andra samling, All the Small Things, är mer intressant. En serie bilder på kläder upphängda på ett klädstreck så att allt, utom den människa som vi förväntar oss ska finnas i kläderna, kan ses — och pekar på allt det som formar oss som de unika individer vi tro att vi är.



Jenna E. Garretts You won’t Live Here Anymore anknyter till denna dolda struktur genom att visa oss ett antal unga människor som ser ut att gömmas bakom hemmiljöernas vardagsföremål. 

Visserligen skriver Garrett att bilderna handlar om ett övergångsstadium när man inte vet var man hör hemma, men nog ger fotona ett mer identitetsformande intryck än så.

 











 








Och Rasmus Vasli (en av de två ägarna till galleriet, som ligger i ett hus som hans släkt ägt i över hundra år) visar tydligt hur frontalt tagna foton av människor (som i detta fallet inte döljs av föremål) kan bära på frågetecken om gemenskap och identitet. Detta gäller både hans stora färgbilder av släktgrupper, Relative Values,  och de små självporträtten, Me Farang, från Thailand — Polaroidbilder som mer utstrålar tvekan än självsäker presentationslust.
 

Den andre galleriägaren, Marcio Mascarenhas, har i The Bodies I Live In skapat ett antal bilder som mycket suggestivt gestaltar hur vi som ”individer” (dvs odelbara) i realiteten består av olika delar/identiteter — delar som inte alltid kan fogas ihop på ett okomplicerat sätt.


Sammantaget är utställningen ett värdefullt komplement till det begränsade antalet dedikerade fotogallerier som finns i Malmö. Med en uppsättning kontakter utanför Sveriges gränser innebär etableringen av Vasli Souza också att ett inflöde av idéer kring fotokonsten förhoppningsvis får en ny kanal i stan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar