På galleri NWW43 i Malmö finns just
nu chansen att se en härlig utställning med oljemålningar av ryskfödde Oleg
Nourpeissov. Han har bott i Sverige de senaste tjugo åren och visar här upp en
imponerande teknisk skicklighet i sitt måleri, med influenser inte minst från
holländskt och italienskt 1500- och 1600-tal. Detaljerna och färgnyanseringen
är strålande i stillebenmotiven, men det är inte allt.
Det finns en avväpnande humor i både
självporträtt och Mona Lisa-parafrasen (med da Vincis ansikte) som ger en aning
om konstnärens Dali-förtjusning i unga år.
Men här finns också en mer allvarlig
ton. Flera av målningarna har föremål som är på väg att tippa över
bordskanterna och röda vindroppar på glas skapar närmast blodfyllda
associationer till förgängelse och död.
Stillebenmåleriet av traditionellt
slag är något som Nourpeissov nu säger sig vilja lämna och istället fokussera
på att utveckla ett mer flerskiktat bildskapande, där verklighetsåtergivningen
inte är självklar och frågan om vilket bildplan (om något) som återger ett
”rent” seende, utan att vara en medial representation, sätter igång åskådarens
fantasi.
På utställningen finns speciellt en
målning som visar upp denna ambition. En närstudie av ett fat med frukter eller
bär avslöjar sig vid närmare inspektion uppvisa många olika skikt av
återgivning, så att frågan till slut blir om det är någon verklighet utanför
målningen som återges.
Vilka fantastiska bilder av konstnären, sällan att jag hört dig beskriva något med så många superlativer. Vill se!
SvaraRadera