Det är lika bra att också (förutom Martin Bogrens pris) nämna att Maria Miesenberger, skulptör och bildkonstnär, fått Svenska Fotobokspriset för Sverige/Schweden av Svenska Fotografers Förbund.
I juryn satt Marianne Lindberg De Geer (konstnär, scenograf, maskör och dramatiker), Julia Peirone (fotokonstnär), Aron Mörel (redaktör för Londonbaserade förlaget Morelbooks), Ruben Östlund (filmregissör) och Eric Ericson (konstnär och författare).
Efter att ha sett (en del av) bilderna upphängda på Liljevalchs väggar som en del av utställningen Helvete är min reaktion att de är suggestiva, men inte av det skäl som anges i prismotiveringen eller av konstnären själv.
Det är inte aktiviteten att fylla i människor från åskådarens egen livshistoria i de svarta fält som Miesenbergeer tuschat över på familjebilder som blir den starka upplevelsen, utan att skuggestalterna blir till skräckfigurer från familjelivets monsterkabinett — en avsevärt svartare (!) upplevelse än den som har sanktionerats som den officiella.
Och att som juryn skriva om boken att den är "Klockren. Kulturkonsumentens drömgodis i perfekt förpackning" blir närmast obegripligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar