Stämningar av minnen, laddade av det tidsmässiga avståndet
och de motsägelsefulla upplevelserna samt filtrerade genom en hel del ryska
filmer, är vad som kommer för mig när jag på Galleri Leger i Malmö möter
Helmtrud Nyströms målningar.
Måleriet har gradvis kommit att bli allt viktigare för
Nyström, som alltsedan flytten från Västtyskland på 1960-talet varit känd för
sina färgetsningar (exempel på detta kan ses på Galleri Persson nu). Men
målningarna kommer med en alldeles speciell känsla, en ton som växlar mellan
saknad och förundran.
Vi får dela konstnärens/betraktarens observationer av
alldagliga men samtidigt svårdefinierade händelser, vid en sjö eller i en skog.
Vandringarna genom björkskogarna har en omisskännlig doft av
melankoliska ryska filmer, medan kompositionerna anknyter till det romantiska
stämningsmåleriet hos en Friedrich.
Målningarna består till största delen av möten mellan
naturens former och grupper av människogestalter — utmejslade med en grov stil
som inte ligger alltför långt från naivismen (men utan det färgglatt
insmickrande som kan finnas i denna oakademiska tradition) — där vi oftast är
hänvisade till att se de hopkurade ryggarna vilket ger ett råkallt intryck,
alltmedan längtan efter den värmande närheten också är påtaglig.
Utställningen pågår till och med den 24 oktober.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar