Åsa-Maria Bengtssons utställning på Galleri 21 i Malmö heter
Territories och kan ses som olika
gestaltningar av de territorier vi mutar in för att försöka hålla kontroll på
det kaos som kallas livet.
Men den visar också upp alla de gränsöverskridanden
som vi gör, frivilligt eller av tvång. För att upptäcka något nytt och inte
stelna eller för att ett territorium tas över av någon mäktigare.
Schackspelet som en form av denna territoriekamp finns med
på utställningen, liksom spänningsfältet mellan att vara bofast och att
ständigt ha packat sina resväskor.
Bengtsson har också utformat kampen mellan
ormgestalten Naga, som bär på människosjälen, och fågeln Garuda i indisk
mytologi med en smått humoristisk ton där hopfogade rör blir till rörelsens
gestalt.
Allra bäst på utställningen är skrivbordet som genom en
projicering ovanifrån får en ständigt föränderlig yta, något som på ett
uppenbart sätt bryter mot dess stabila form och därmed kanske ställer
utställningens mest grundläggande fråga: består det som vi tror är absolut och varaktigt
egentligen av ständiga förändringar?
Utställningen varar till och med den 2 december.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar