Och visst syns det, när vi nu kan betrakta ett antal av hans
målningar på Galleri Estetica i Malmö. Rent figurativt så drar visserligen målningarna
åt det abstrakta genom att färgfälten är breda och enhetliga, den färgblandning
som utmärker det som kallas naturalistiskt/realistiskt måleri finns inte
riktigt på samma sätt på hans dukar.
Men, som med så mycket annat, beror det på hur man ser det.
För visst finns den nyanserade färgåtergivningen där — om man har en mer
vidsynt blick.
Och Persson arbetar inte med det klassiska
centralperspektivet för att skapa djup i bilderna, men med färgernas hjälp ("varmt" och "kallt")
formas ända närhet och avstånd mellan färgfälten och betraktaren — men
förhållandena mellan fälten är inte infångade i centralperspektivets
perceptuella ”naturlighet”.
Man kan kanske hävda att Arne Perssons sätt att måla rör sig mot en abstrahering av vår omgivning och att naturen (och träden) är ett
tacksamt område för denna undersökning eller gestaltning av måleriets verkningsmedel
och uttrycksmöjligheter just genom att inte vara av människan konstgjorda föremål.
Skickligt och suggestivt är det i vilket fall som helst. Och
roligt att han, boende i närheten av Älmhult, använder sig av lackerade
IKEA-bord som underlag för sitt måleri, ett underlag som stundtals bryter
igenom och blir till en del av målningens yta.
Underhållning Bonden & Tjyven under vernissagen |
Utställningen pågår till och med den 10 mars.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar