Om bloggen

Här lägger jag ut bilder från evenemang av olika slag, men även vardagsbilder. Köp bilderna från min hemsida.

söndag 24 november 2013

Eva Lena på Vasli Souza


Att ha en utställning med en konstnär som man inte kan hitta någon information om, som är dålig på att kommunicera i god tid innan vernissagen, som skickar sina utställningsföremål i en låda som man måste packa upp själv och som inte vill ge sig till känna om hen överhuvudtaget dyker upp invigningshelgen — det kan inte vara lätt för en galleriägare.

Men det här är det som Rasmus och Marcio, som står bakom fotogalleriet Vasli Souza i Malmö, har stått inför vid den nya utställningen Fur — walk in closet.

Konstnären Eva Lena vill behålla sin anonymitet och istället låta temat kring identitet och kulturella masker och dräkter tala genom sina bilder.

Bäst sker det genom den serie mindre foton som löper över väggarna i det inre rummet i galleriet. Eva Lena har fotograferat en klädställning med pälsar på olika ställen i världen, från Malmö till New York (eller tvärtom). Det är noga angivet på bilderna var de är tagna och miljöerna på dessa svartvita bilder rör sig från fattigområden till Wall Street.

Pälsarnas symbolvärde för exklusivitet blir kanske mer skärande i mötet med dem som inte har några pengar, men även i mer välmående miljöer är pälsarna annorlundahet slående.

Frågan om identitet och kulturella masker präglar även dubbelbilderna på en ung kvinna i vad som verkar modebilder, där negativet och den positiva kopian blir till inverterade spegelbilder av varandra.

Och de stora bilderna med närmast krigsmålade individer ger paradoxalt nog  både intryck av egensinnighet och uniformitet, även i fråga om genus. 

 



Släktskapet med andra kulturers maskskapande betonas också genom en serie bilder på dessa, presenterade närmast som i en insektssamling.

 










Mittemot finns även en stor målning av en medelålders man som verkar sitta ensam i regnet medan skuggorna av festande människor syns bakom honom. Och i närheten ett antal bilder på Marlon Brando: ska detta lyfta fram formandet av (populär)kulturella ikoner?


Kanske finns någon del av någon sorts svar på frågorna som utställningen väcker i de bilder på en ung flicka som förts samman vid galleriets ingång under namnet "Apple contact sheet". På golvet ligger också ett äpple. Är det ursprungssynden, sökandet efter kunskap och det efterföljande utkastandet ur paradiset, som fått som konsekvens vår kulturs besatthet kring frågan om identitet: vem är jag?


Utställningen varar till och med den 22/12.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar