Att ha en utställning med en konstnär som man inte kan hitta
någon information om, som är dålig på att kommunicera i god tid innan
vernissagen, som skickar sina utställningsföremål i en låda som man måste packa
upp själv och som inte vill ge sig till känna om hen överhuvudtaget dyker upp
invigningshelgen — det kan inte vara lätt för en galleriägare.
Men det här är det som Rasmus och Marcio, som står bakom
fotogalleriet Vasli Souza i Malmö, har stått inför vid den nya utställningen
Fur — walk in closet.
Konstnären Eva Lena vill behålla sin anonymitet och istället
låta temat kring identitet och kulturella masker och dräkter tala genom sina
bilder.
Bäst sker det genom den serie mindre foton som löper över
väggarna i det inre rummet i galleriet. Eva Lena har fotograferat en
klädställning med pälsar på olika ställen i världen, från Malmö till New York
(eller tvärtom). Det är noga angivet på bilderna var de är tagna och miljöerna
på dessa svartvita bilder rör sig från fattigområden till Wall Street.
Pälsarnas symbolvärde för exklusivitet blir kanske mer
skärande i mötet med dem som inte har några pengar, men även i mer välmående
miljöer är pälsarna annorlundahet slående.
Frågan om identitet och kulturella masker präglar även
dubbelbilderna på en ung kvinna i vad som verkar modebilder, där negativet och
den positiva kopian blir till inverterade spegelbilder av varandra.
Och de stora bilderna med närmast krigsmålade individer ger
paradoxalt nog både intryck av
egensinnighet och uniformitet, även i fråga om genus.
Släktskapet med andra
kulturers maskskapande betonas också genom en serie bilder på dessa,
presenterade närmast som i en insektssamling.
Mittemot finns även en stor målning av en medelålders man
som verkar sitta ensam i regnet medan skuggorna av festande människor syns
bakom honom. Och i närheten ett antal bilder på Marlon Brando: ska detta lyfta
fram formandet av (populär)kulturella ikoner?
Kanske finns någon del av någon sorts svar på frågorna som
utställningen väcker i de bilder på en ung flicka som förts samman vid
galleriets ingång under namnet "Apple contact sheet". På golvet
ligger också ett äpple. Är det ursprungssynden, sökandet efter kunskap och det
efterföljande utkastandet ur paradiset, som fått som konsekvens vår kulturs
besatthet kring frågan om identitet: vem är jag?
Utställningen varar till och med den 22/12.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar