Danske Jes Brinch har just nu en utställning på Galleri 21 i
Malmö, kallad Få livsglädjen tillbaka.
Inte för att allt andas uppsluppenhet och glädje, trots
installationens röda och kanske livsbejakande färg. Lika mycket verkar det
kunna handla om blod, förgängelse och död.
Galleriets rum är fyllda med små figurer som står inför en vigsel
eller, som blomfigurerna, hissas upp mot taket med hjälp av i mörkret osynliga
trådar och ”Carpe Diem” (i en form som påminner om det manliga könsorganet) finns som ett slagord i det stora rummet.
I ett annat rum, lite ljusare har ett par tagit fasta på
detta och kopulerar — men deras doggy style visar inte precis upp den mest
lyckliga av relationer.
Och det innersta av galleriets rum kan man bara titta in igenom
ett fönster och skymta små ljuskällor.
Brinch har ett rykte om sig som provokatör alltsedan
1990-talet, inte minst med sina skulpturer och önskar att konsten förhåller sig
mer kritisk till hur det moderna samhället fungerar.
Själv kan jag tycka att det finns ett pubertalt drag i allt
detta, inte helt lyckat eller angeläget. För ett tag sedan presenterade han på
Galleri NWW43 i Malmö mer och större skulpturer, av snortande och kopulerande
figurer, i en ljusare och mer renodlad utställning och här kom hans kritiska
drag fram mer tydligt och intressantare.
Utställningen varar till och med den 2/2.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar