Carin Blücher, med galleriägare Gert-Olle Göransson i bakgrunden |
Carin Blücher presenterar på Galleri Ping-Pong i Malmö fram
till och med den 2 februari delar av ett pågående projekt, här kallat Positions
# 1-4.
Blücher arbetar med iscensatt fotografi och de fyra bilder
hon nu visar upp döljer inte på något sätt sin karaktär av tablåer, skapade i
studion. De formar också en speciell stämning av laboratoriearbete, förstärkta av galleriets minimala
utrymme, som vore bilderna gjorda för just detta rum (vilket de inte är).
Frågan är närmast om man som betraktare kan hitta ingångar till vad de enskilda
fotografierna och utställningen som helhet "betyder"?
Vilket de inte på något vis behöver göra på ett entydigt
sätt, men med tanke på Blüchers sedan lång tid konsekventa bildstil och
ambitioner att kritiskt gestalta normer och konventioner rörande identitet och
kön/genus finns här nog mer än slagkraftiga scenografiska gester och rekvisita.
Just frågan om identitet som byggs och skapas, i ensamhet
eller som en konsekvens av sociala sammanhang är det som blir tydligast i bilderna.
Ansikten som speglas respektive (delvis) döljs antyder starkt detta, liksom
olika inslag som verkar försöka formulera vad det är som sker i bilderna med
hjälp av bildkonstnärliga grundformer som cirkeln, fyrkanten och triangeln.
Kan man formulera det mänskliga med de språkliga verktyg vi
har till förfogande tycks vara en aspekt av utställningens samtalsinbjudning
till betraktaren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar