Ikväll är det vernissage på Moderna
Museet i Malmö för en utställning av Tomas Lundgren, årets mottagare av Fredrik
Roos Stipendium.
Roos startade konstmuseet Rooseum 1988 men
avled redan 1991 och efter några år av oklarhet om konstsamlingarnas och
lokalens användning under de första åren på det nya millenniet blev det gamla
gasverkshuset en del av Moderna Museet.
Stipendiet delas ut till en nordisk
konstnär under 35 år som huvudsakligen arbetar med måleri och/eller skulptur
och när det nu delas ut för tredje gången är det för första gången fem
konsthögskolor i Sverige som fått nominera två elever var till priset.
En jury
bestående av personer från Moderna Museet och Fredrik Roos-stiftelsen har sedan
utsett vinnaren (som denna gång har utbildats i Malmö och Göteborg) som enligt stipendiemottot ska visa ett eget uttryck och ha
mod att ta risker i sitt konstnärskap.
Lundgren har under flera år arbetat med
att leta upp foton från gamla arkiv, bilder han sedan har gjort sina egna
målningar av. Personerna på de ursprungliga bilderna fotograferades i flera
fall av det rasbiologiska institutet i Sverige under 1930-talet, men här finns
också exempel från immigrantregistrering i USA och tidigare porträttmåleri.
Lundgren har totalt gjort cirka 50
målningar, vilka redan visats vid några utställningar i Göteborg, i Malmö är
det sammanlagt tre olika motiv i sammanlagt sju målningar som visas och
upprepningen av samma motiv målade vid olika tillfällen visar på Lundgrens
intresse för frågor om tid, minnen och spår — en central dimension i mycket av
de senaste decenniernas internationella konst.
I en mjuk gråskala strävar Lundgren
efter att föra en dialog med de ursprungliga porträtten och både befinna sig på
ett avstånd i tid och rum från den ursprungliga avbildningssituationen och
samtidigt genom sitt måleri skapa en unik gestaltning av en unik människa —
något som också blir en kommentar till ursprungssituationen då personerna på
bilderna i flera fall sågs som typexempel på rasstereotyper.
Målningarna är antingen väldigt stora
eller ganska små, två format som Lundgren oftast arbetar med. Intressantast i
den rymliga hängningen på Moderna är dels den stora bilden av en flicka
(Seated), dels de två mindre spegelvända bilderna av en man på väg att bosätta
sig i USA (As the Other och And the Mirrored Self).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar