Clay Ketter är en av de internationellt mest uppmärksammade
konstnärer som bor i Sverige.
Hans konst består ofta av material som har de mest
vardagliga av ursprung: väggpaneler, dockskåp och köksmoduler blir till fält
som närmar sig Piet Mondrians neoplasticism — förutom att de just är präglade av
vardagens texturer.
I On Purpose, som hade vernissage idag på Galleri Ping-Pong
i Malmö, visas nya verk som delvis kan inordnas i denna tradition men även kan
ses som något delvis nytt.
Ett av verken har visserligen tydliga drag av fältstrukturen
och återuppväcker känslan av planritning som infinner sig när man möter Ketters
verk.
Och en sammanföring av två skolplanscher av den mänskliga kroppens
uppbyggnad ligger inte så långt från detta, en kartläggning över den organiska
funktionaliteten — men med tomma pratbubblor: öpnna att fylla i eller ett
tecken på kommunikativ omöjlighet?
Det tredje verket, möjlig att förstå som en husfasad där
träd bryter igenom den välstrukturerade och upprepade ytan med det organiskas
kraftfulla kaos vidareför Ketters estetiska linje, samtidigt som en böjligare
linjeföring kan skönjas.
Ett antal Polaroid-foton kompletterar utställningen, foton
där det knappt skönjbara blir än mer märkbart och visar på en inspiration som kan
bli intressant att följa i Ketters fortsatta skapande.
Utställningen finns på Galleri Ping-Pong till och med den 6
oktober.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar