Branteviksboende Gittan Jönsson är sedan länge en av mest
slagkraftiga multikonstnärerna i Sverige. Redan med målningen Diskkasterskan från 1978 skapade hon ett
verk som kommit att bli en ikon i den svenska konstvärlden, en feministisk kommentar
till den manliga (idrotts)värld som begränsade kvinnors möjligheter. När
målningen såldes på 1980-talet var det för den högsta summan som betalats för
ett verk av en levande svensk konstnär.
De följande drygt trettio åren har Gittan Jönsson fortsatt
att med engagemang skriva, göra musik och bildkonst med ett feministiskt
perspektiv. Hon har även varit scenografiassistent på ett par av Marie-Louise
Ekmans filmer och arbetar numera delvis i Berlin.
När hon under lördagen hade vernissage på sin nya
utställning Happy Hour på galleri 21 i Malmö var det med ett varierat utbud.
Tuschteckningar på papper samsas med större verk där den arabiska politiska
våren har en plats, allt med en schvung och färgrikedom som utställningstiteln
anspelar på.
Och så har hon i Dammsugerskan, en släkting till
Diskkasterskan, skapat en figur som dels är med i förra årets bok
Dammsugerskans fyrtiotvå uppdrag och dels tar plats som porslinsfigur i ett
otal skepnader, bland annat som Tutankhamuns styvmor Nefertiti.
Den uppenbara glädjen i skapandet hindrar inte heller Gittan
Jönsson från att fortfarande ha en giftig kommentar till samhälleliga
orättvisor, inte minst mellan könen.
Utställningen finns kvar på galleri 21 till och med den 7
oktober.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar