Om bloggen

Här lägger jag ut bilder från evenemang av olika slag, men även vardagsbilder. Köp bilderna från min hemsida.

torsdag 24 november 2011

Martin Bogren får stort fotopris

Scanpix stora fotopris på 100 000 SEK har gått till den i Malmö boende Martin Bogren. Juryn belönade honom för hans bilder från hemorten Skurup med bland annat denna motivering: "säker och närvarande i sitt fotograferande och sättet denne delar med sig av denna plats ter sig alldeles naturligt".

Scanpix är Skandinaviens största bildbyrå och det Stora Fotopriset ges till en yrkesverksam fotograf som bäst skildrar det svenska samhället och tar tillvara traditionell dokumentärfotografi eller som på ett nyskapande sätt bidrar till att utveckla bildjournalistiken.

Martin Bogren säger detta om utställningen Lowlands där dessa bilder presenteras: "Det var här jag växte upp. När jag var barn längtade jag härifrån. Till något som var större, något som var mer. Byn var begränsande och världen där utanför ett väntande äventyr. Jag har återvänt hit nu. Med kameran som ursäkt – för att söka efter minnen. För att förstå den längtan bort som jag kände under uppväxten."

Fotografiska i Stockholm, som just nu visar  utställningen, skriver detta: "I Martin Bogrens Lowlands möter vi en bildberättelse som spelar mellan dokumentärt, drömskt och högst personligt. Under flera år återvände Bogren till sin barndomsby i Skåne och i de subjektiva skildringarna möter vi Bogrens minnen, men även de människor som fortfarande lever kvar i byn. Bogrens svartvita bilder framkallar en känsla av att kliva in i en annan värld där tiden tycks ha stått stilla."





















Efter att ha sett utställningen kan jag hålla med om att en del av bilderna har en uppenbar kraft och närvaro, men flera andra har en diffushet som bara undantagsvis uppvisar genuina drag av originalitet och en konstnärligt rik vision.









Utställningen kommer till Landskrona Konstmuseum i januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar