Om bloggen

Här lägger jag ut bilder från evenemang av olika slag, men även vardagsbilder. Köp bilderna från min hemsida.

lördag 15 september 2012

Gittan Jönsson


Branteviksboende Gittan Jönsson är sedan länge en av mest slagkraftiga multikonstnärerna i Sverige. Redan med målningen Diskkasterskan från 1978 skapade hon ett verk som kommit att bli en ikon i den svenska konstvärlden, en feministisk kommentar till den manliga (idrotts)värld som begränsade kvinnors möjligheter. När målningen såldes på 1980-talet var det för den högsta summan som betalats för ett verk av en levande svensk konstnär.


 De följande drygt trettio åren har Gittan Jönsson fortsatt att med engagemang skriva, göra musik och bildkonst med ett feministiskt perspektiv. Hon har även varit scenografiassistent på ett par av Marie-Louise Ekmans filmer och arbetar numera delvis i Berlin.

När hon under lördagen hade vernissage på sin nya utställning Happy Hour på galleri 21 i Malmö var det med ett varierat utbud. Tuschteckningar på papper samsas med större verk där den arabiska politiska våren har en plats, allt med en schvung och färgrikedom som utställningstiteln anspelar på.

Och så har hon i Dammsugerskan, en släkting till Diskkasterskan, skapat en figur som dels är med i förra årets bok Dammsugerskans fyrtiotvå uppdrag och dels tar plats som porslinsfigur i ett otal skepnader, bland annat som Tutankhamuns styvmor Nefertiti.

 

 













Den uppenbara glädjen i skapandet hindrar inte heller Gittan Jönsson från att fortfarande ha en giftig kommentar till samhälleliga orättvisor, inte minst mellan könen.

Utställningen finns kvar på galleri 21 till och med den 7 oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar