Om bloggen

Här lägger jag ut bilder från evenemang av olika slag, men även vardagsbilder. Köp bilderna från min hemsida.

lördag 16 februari 2013

Raoul Wallenberg-utställning på Globalen



Idag invigdes vandringsutställningen För mig finns inget annat val om Raoul Wallenberg på Globalen i Kommendanthuset i Malmö. 






 
Talare var den socialdemokratiske politikern Kent Härstedt, som uppehöll sig mycket vid Wallenbergs förmåga att visa upp ett civilkurage i en situation som krävde mod och uppfinningsrikedom för att kunna genomföra den räddningsaktion som gjorde att upp emot tiotusen judar undslapp de nazistiska förintelselägren i andra världskrigets slutskede.

Utställningen består av foton och texter på skärmar och vepor. Texterna berättar historien om Raoul Wallenberg, hans liv i den rika finansfamiljen och hans uppvaknande till en vilja att göra något betydelsefullt med sitt liv, bland annat efter att ha sett den anti-nazistiska filmen Pimpernel Smith (1941) med Leslie Howard (som dödades när hans plan sköts ner av det tyska flygvapnet 1943). 
  














Utställningen är producerad av Svenska Institutet och Forum för levande historia och skapades förra året till minne av att det var 100 år sedan han föddes. Den finns i Malmö till och med den 17 mars. 







2 kommentarer:

  1. Annette Wallenberg20:57

    Här ett exempel på att det går att ta socialt ansvar trots gamla pengar och (snudd på) aristokratiskt arv. Det kommer jag att göra så fort jag får mycket pengar ;-)

    SvaraRadera
  2. Guldstjärna i boken!

    SvaraRadera